Persberichten

De meest bezochte Franse sites en evenementen in 2012

29/04/2014FrankrijkCultuur

De studie van Atout France over de cijfers van 2012, die gepubliceerd werd in januari, toont aan dat het aantal bezoeken aan Franse sites heel lichtjes achteruitging tegenover 2011, terwijl de toeristische evenementen hun succes zagen toenemen. Globaal gezien, zijn de culturele thema’s meest gewild. De beste scores gaan naar de cultusplaatsen en de evenementen met een commercieel karakter. Disneyland Parijs en de kerstmarkt van Straatsburg halen de ereplaats van de meest bezochte sites en evenementen.

Ter gelegenheid van het verschijnen van de bezoekersgegevens van 2012, heeft Atout France zijn typologie volledig herdacht. De 3200 sites en evenementen die onder de loep werden genomen in 2012, werden geklasseerd in 19 categorieën (tegen 17 voordien), die zelf nog eens werden onderverdeeld in 51 subcategorieën.

Bij de subcategorieën zijn er 5 die elk meer dan 20 miljoen bezoekers mochten noteren en zij zijn goed voor bijna de helft van de 310 miljoen bezoeken aan sites in 2012. Globaal gezien vertegenwoordigen de sites en evenementen met cultureel karakter bijna 60% van het totaal aantal bezoeken, tegenover 30% voor de bezoeken die ‘vrije tijd’ als noemer hebben.

De sites

Op de eerste plaats vinden we de cultusplaatsen, gevolgd door de musea voor schone kunsten, casino’s, recreatieparken en kastelen.

Palmares van de 20 meest bezochte Franse sites

  Nom du site 2012
1 Disneyland Parijs in Marne-la-Vallée 16 000 000
2 De Notre-Damekathedraal van Parijs 13 650 000
3 De Basiliek van le Sacré Coeur in Montmartre 10 500 000
4 Het Louvre-museum in Parijs 9 660 609
5 Het kasteel van Versailles 7 278 745
6 De Shoppingvallei van Marne-la-Vallée 6 400 000
7 De Eiffeltoren 6 270 000
8 Het Centre Pompidou in Parijs 3 800 000
9 Het Orsay-museum in Parijs 3 579 130
10 De kerstmarkt van Straatsburg 3 500 000
11 De Notre-Damekathedraal van Straatsburg 3 500 000
12 De Cité des sciences et de l’industrie van La Villette in Parijs 2 641 356
13 De site van de Mont Saint-Michel 2 500 000
14 Het Grand Parc de Miribel-Jonage in Vaulx-en-Velin 2 103 600
15 Het Museum voor Natuurgeschiedenis van Parijs 2 040 313
16 De Notre-Damekapel en de Médaille Miraculeuse in Parijs 2 000 000
17 De Arc de Triomphe in Parijs 1 732 280
18 Het Park Futuroscope in Saint-Amé 1 730 000
19 Het Park Asterix in Plailly 1 722 000
20 Le Puy du Fou (groot park+Cinéscénie) in Les Epesses 1 600 000

De evenementen

Aan de top van de 8 subcategorieën van het thema ‘evenementen’, vertegenwoordigen de evenementen met een commercieel karakter 30% van de meer dan 29 miljoen bezoeken aan evenementen die werden opgetekend in 2012. Zij worden gevolgd door de muziekfestivals.

Palmares van de 20 meest bezochte Franse evenementen

  Nom de l’événement 2012
1 Kerstmarkt van Straatsburg 3.500.000
2 Grandes eaux musicales van Versailles 1.263.344
3 Kerstmarkt van Reims 1.100.000
4 Ferias van Dax 800.000
5 Maritieme Feesten van Brest 740.000
6 Etoffes de Noël – Kerstmarkt van Mulhouse 700.000
7 Inter-Keltisch festival van Lorient 650.000
8 Generali Open de France in Lamotte Beuvron 580.000
9 Bordeaux Fête le Vin (wijnfeest) 500.000
10 Spektakel 'Les rendez-vous place Stanislas' in Nancy 400.000
11 Ferias van Mont de Marsan 400.000
12 De Grote Braderie van Rennes 400.000
13 Circuit – nationale en internationale competities in Nevers Magny-Cours 400.000
14 Foire Sainte-Croix in Lessay 350.000
15 Nationale en internationale paardenspektakels - Le grand Parquet de Fontainebleau 350.000
16 Internationale jaarbeurs van Bordeaux 316.466
17 Ferias van Soustons 300.000
18 Festival 'Les accroche-coeurs' in Angers 280.000
19 La nuit des Chimères in Le Mans 250.000
20 Enduropale in Le Touquet 250.000

Evolutie

In termen van recente evolutie merkt men een duidelijk contrast tussen de lichte achteruitgang van bezoekers aan sites (-1% van 2011 naar 2012), en de dynamiek van de toeristische evenementen, die een stijging boeken van 6,3%.

De sterkste stijgingen worden genoteerd bij de culturele en commerciële evenementen, die er respectievelijk 25% en 20% op vooruit gaan.

Op zoek naar meer informatie? Inspiratie nodig voor een van uw artikels?

Contacteer onze ploeg